Τα έξι επόμενα Βιβλία-Δίαυλοι προέρχονται από τη Σειρά «Ας πολεμήσουμε την κατάθλιψη, την μάστιγα του αιώνα» και παρουσιάζουν μια ολοκληρωμένη κάλυψη του θέματος της κατάθλιψης, τόσο ατομικά, όσο και σε κοινωνικό επίπεδο. Η αρίθμηση των Βιβλίων-Διαύλων είναι συνεχόμενη. Επειδή η τρίτη συνέχεια τελείωνε στον αριθμό 24, η τρίτη συνέχεια ξεκινάει από τον αριθμό 25.

 Βιβλία-Δίαυλοι,κατάθλιψη,διάνοια,Ίαση,Λύτρωση,Στοιχεία,Ψυχή,Αγάπη,Θεραπεία

   


25.
«Η κατάθλιψη προκαλείται από την έλλειψη διανοίας»: Το Βιβλίο-Δίαυλος «Η κατάθλιψη προκαλείται από την έλλειψη διανοίας» μιλάει για την κατάθλιψη, όχι ως ιδιαιτερότητα του ανθρώπου και προσωπική του αδυναμία, αλλά ως αναπόφευκτο αποτέλεσμα της αποκόλλησής του από την διάνοια που ο ίδιος διαθέτει και δια της οποίας επικοινωνεί με τους κόσμους της συλλογικής διανοίας. Είναι ένα βιβλίο θεραπευτικό, παρηγορητικό και με τις ήπιες μεθόδους του επαναστατικό, γιατί προτρέπει τον άνθρωπο να αρχίσει την προσωπική του επανάσταση ενάντια σε όλα όσα εσωτερικά τον καταδυναστεύουν και τον εμποδίζουν να επικοινωνήσει με την υγιή του φύση.

Η κατάθλιψη προκαλείται από την έλλειψη διανοίας, έχουμε χάσει δηλαδή την Αγάπη για τις καλές ιδέες, τις ωραίες συνήθειες και την αυτονόητη αλληλεγγύη που πάντα μας διέκρινε ως Έλληνες.

Δεν έχουμε πρόθεση, δύναμη και διάθεση δηλαδή να γίνονται καλά έργα, από αυτά που τον άνθρωπο υπηρετούν και τις κοινωνίες του προάγουν. Όμως, αν η Αγάπη έρθει ξανά, η κακή κατάσταση μπορεί να αλλάξει, αρκεί η Αγάπη να προέρχεται σαφώς από τις ανώτερες διαστάσεις. Εκεί που ο Άνθρωπος κατοικεί αφού πια έχει γίνει πνεύμα και έχει αποβάλει διακαώς τα ανθρώπινα πάθη, έχοντας γίνει ευτυχώς καλός αγωγός για την Αγάπη, που πάντα προέρχεται από τον Θεό.

 

   


26. «Η διάνοια θεραπεύει και θεραπεύεται»
: Το Βιβλίο-Δίαυλος «Η διάνοια θεραπεύει και θεραπεύεται» λέει με απλή γλώσσα τα εξής: Σήμερα που η τεχνολογία έφθασε τον άνθρωπο μέχρι τα αστέρια, που οι επικοινωνίες φέρνουν τους ανθρώπους όλο και πιο κοντά, που οι κοινωνίες χρειάζονται πάλι τις πνευματικές τους δυνάμεις για να επιβιώσουν, υπάρχει μια μέθοδος της Επιστήμης του Ανθρώπου, που φέρνει στο σπίτι σας τον πιο εξελιγμένο διαλογισμό που υπάρχει, τον πιο προχωρημένο ενορατικό στοχασμό που υπήρξε ποτέ και όλα αυτά για να σας βοηθήσει να βρείτε μόνοι σας, με την ελευθερία της σκέψης σας, του πνεύματος και του λόγου σας, την υγεία από την μάστιγα του 21ου αιώνα, την κατάθλιψη και βρίσκοντας αυτή την υγεία να βοηθήσετε τις κοινωνίες σας να εξελιχθούν και να παράξουν σύγχρονα έργα για τον άνθρωπο.

Όταν η διάνοια είναι ακμαία, επιστρέφει σε αυτόν που την υπηρετεί, όλα τα δώρα που της χάρισε, στο ακέραιο και στο πολλαπλό, τον ανταμείβει να δει τους κόπους του να αποδίδουν και την ζωή του να στέφεται από ευτυχία πολλή.

Αν όμως, αντίθετα, δεν είναι ή δεν παραμένει ακμαία, τον καταστρέφει και του διαλύει τη συνοχή, γιατί για να μην είναι ακμαία, φταίει και αυτός που την τροφοδοτεί.

Ο άνθρωπος μπορεί να είναι ελεύθερος και στο χειρότερο μπουντρούμι να ριχτεί, μπορεί όμως να νομίζει πως είναι ελεύθερος και κατά την διάνοια να είναι υπόδουλος στους Ιούς, αυτό το κακόβουλο λογισμικό που μέσα στον άνθρωπο διαλύει τους ιστούς της αγάπης, της αλήθειας και της κοινωνίας της αληθινής.

Η ελευθερία ήταν πάντα το αιτούμενο, ποτέ κανείς δεν μίλησε όμως για την ελευθερία της ψυχής, αυτή που σου επιτρέπει να αναπνέεις καθαρό αέρα σε ψηλά όρη, ενώ στα χαμηλά οι συνθήκες της ζωής απειλούν να εξαφανίσουν τον άνθρωπο και να διαλύσουν την ανθρωπιά.

 

   


27. «Τα έργα της διανοίας είναι βάλσαμο για την ψυχή»
: Η συλλογική μας διάνοια μοιάζει με μια Πόλη, που διέπεται από κανόνες, υπακούει σε μια Αρχή, έχει θεσμούς και νόμους, χαρακτήρα και εκδηλώσεις πολιτισμού, αγωγή και παιδεία, σχολεία και νηπιακούς σταθμούς, χώρους εργασίας και χώρους αναψυχής.

Το Βιβλίο-Δίαυλος «Τα έργα της διανοίας είναι βάλσαμο για την ψυχή» είναι έργο της συλλογικής διανοίας, αυτής που μεριμνά ώστε οι πόλεις να υπάρχουν, οι κάτοικοι να αυξάνονται, ο πληθυσμός να ευημερεί, οι άνθρωποι να είναι χαρούμενοι, η ψυχή να απλώνεται και τα έργα του Θεού να δοξάζονται.

Εκείνο που δεν μπορεί να εξηγηθεί, αλλά παραμένει μόνο ως βιωματική εμπειρία από την ανάγνωση του βιβλίου είναι η ικανότητα της ψυχής να παράγει πραγματικότητα, να φωτίζει τα γεγονότα, να αλληλεπιδρά στις καταστάσεις, να ενεργοποιεί την διάνοια, να ενώνει τους ανθρώπους δια των έργων της διανοίας και να φροντίζει ώστε αυτά να είναι αθάνατα.

Ο Ευριπίδης σήμερα θα μιλούσε για «Τα έργα της διανοίας είναι βάλσαμο για την ψυχή», γιατί εκείνος έβλεπε το φάρμακο και όχι μόνο την γιατρειά. Τα έργα της διανοίας είναι σήμερα το μόνο φάρμακο, για την ψυχή, κατάλληλο για την ασθένεια που κατάθλιψη ονομάζεται και πλήττει την κοινωνία μας συνολικά.

 

   


28. «Τα Στοιχεία που ζωογονούν την Διάνοια»
: Το Βιβλίο-Δίαυλος «Τα Στοιχεία που ζωογονούν την διάνοια» παρέχει στον αναγνώστη του το στέρεο έδαφος, όπου μπορεί να περπατήσει για να ζωντανέψει ξανά στην μνήμη του όσα του δίνουν δύναμη, για να ανακαλέσει στην φαντασία του όσα έχει μάθει να αγαπά και για να ολοκληρώσει στην διάνοιά του τις «σφαίρες» που την ζωογονούν.

Το Βιβλίο-Δίαυλος «Τα Στοιχεία που ζωογονούν την διάνοια» δίνει στην ψυχή το μέτρο που χρειάζεται για να επιβιώσει, να πάψει να διαχέεται σε αλλότριες κατευθύνσεις και να συγκεντρωθεί μόνο σε αυτό που έχει ανάγκη και χρειάζεται. Δεν είναι κάτι που μπορεί να υποδείξει γιατρός, φίλος, γνωστός ή συγγενής, γιατί για κάθε άνθρωπο είναι εντελώς διαφορετικό εκ φύσεως και όχι εξ επιλογής.

Υπάρχουν στοιχεία που ζωογονούν την διάνοια, μας λέει ο Πυθαγόρας και άλλα πάλι που την απονεκρώνουν. Γιατί η διάνοια είναι η κινητήρια δύναμη των έργων μας και η αστείρευτη ενέργεια των στοχασμών μας.

Η διάνοια είναι η πιο φιλική προς τον άνθρωπο ιδιότητα της ψυχής, αυτή παράγει την διάθεση για κοινά έργα, σε αυτήν κατοικούν τα αισθήματα της αλληλεγγύης και της ομόνοιας, αυτή μας προτρέπει να διάγουμε βίο κατά τις αξίες και την εσωτερική μας αλήθεια.

Αν η διάνοια είναι υγιής δεν σε τρομάζει καμιά σκέψη όσο και αν είναι λεπτοφυής. Μπορείς να κινείσαι στους απέραντους κόσμους της ανθρώπινης λογικής και πάντα τον δρόμο σου να βρίσκεις, ενώ παράλληλα να είσαι τόσο υψιπετής που να ανεβαίνεις στα ψηλά πατώματα, εκεί που η νέα γνώση κατοικεί, να την αντιλαμβάνεσαι, να την μορφοποιείς και να δίνεις στους ανθρώπους τα αγαθά της δικής σου ψυχής.

 

   

 

29. «Τα ανθρώπινα πάθη και η λύτρωση»: Το Βιβλίο-Δίαυλος «Τα ανθρώπινα πάθη και η λύτρωση» είναι ένα από τα έξι αντίδοτα που προτείνουμε για την κατάθλιψη, τα άλλα πέντε είναι τα υπόλοιπα βιβλία της Σειράς.

Διαβάστε και τα έξι, αν νομίζετε ότι ήδη υποφέρετε από κατάθλιψη, διαβάστε ένα ή δύο, αν αναγνωρίζετε στον εαυτό σας συμπτώματα που σας ανησυχούν, διαβάστε όμως οπωσδήποτε το Βιβλίο-Δίαυλος «Τα ανθρώπινα πάθη και η λύτρωση» που ενέπνευσε ο Σοφοκλής για να θωρακίσετε την διάνοιά σας, σε οποιαδήποτε προσβολή δέχεται από τρίτα πρόσωπα και η οποία ενδέχεται να παράξει, οποιαδήποτε στιγμή στο μέλλον, κατάθλιψη. Κάντε το για προληπτικούς λόγους, αν όχι για αντιμετώπιση μιας ασθένειας που ήδη υπάρχει.

Κάντε το όμως και προστατέψτε την διάνοιά σας από την κατάθλιψη, που ήδη έχει αρχίσει να εξαπλώνεται στην κοινωνία μας σαν σύγχρονη μάστιγα.

Η έννοια της γήινης πόλης, των ανθρώπων που μοχθούν για να φτιάξουν κάτι ιδανικό, που καταναλώνουν το μυαλό τους, τα χέρια, την δύναμη την σωματική για να δώσουν στα έργα τους λίγη από την δική τους ψυχή, υπάρχει στο έργο του Σοφοκλή.

Και ποιο έργο είναι μεγαλύτερο από το να κτίσει ο άνθρωπος βήμα, βήμα την δική του ζωή, με τρόπο ώστε να είναι ένα έργο αρεστό στους θεούς και εκείνον να τον ικανοποιεί, να του δίνει την δύναμη και το θάρρος να επιχειρεί έργα καλά και να δίνει και την ζωή του αν χρειάζεται για να τα πραγματοποιεί.

 

   

 

30. «Ο Δρόμος για την Ίαση»: Η Ίαση είναι πάντα το ζητούμενο, είναι αυτή μια υπέροχη Ελληνική λέξη που σημαίνει ταυτόχρονα τα εξής: ότι υπάρχει μια κατάσταση της ενεργού διανοίας που αποτρέπει την αρρώστια από κάθε Ιό, όταν εδώ λέμε Ιό, εννοούμε βέβαια «Ιό της Διανοίας».

Σημαίνει παράλληλα ότι το υποκείμενο έχει ιαθεί, έχει δηλαδή πια την δυνατότητα το ίδιο να παράγει αντισώματα κατά του ιού και με αυτά να τροφοδοτεί την κοινωνία, αλλά και τον ίδιο του τον εαυτό.

Η τρίτη σημασία είναι και αυτή σημαντική: Ίαση σημαίνει ότι ξέρω ως κοινωνία, πώς να πολεμήσω την αρρώστια και να ιαθώ, να αρχίσω δηλαδή να παράγω ενεργά αντισώματα, τα κύτταρά μου να βοηθώ, κάθε πολίτης που ανήκει σε αυτήν την κοινωνία να μπορεί να βρει την θεραπεία μέσα σε αυτήν και όχι τυρβάζοντας περί πολλά και ακολουθώντας άλλους, ασυνείδητους θεραπευτές.

Η Ίαση είναι μια κατάσταση που επιτυγχάνεται όταν κανείς ξέρει πώς να την διατηρεί, γιατί είναι Δρόμος και περιπέτεια από τις πιο ευχάριστες της ζωής.

Γιατί σε κάθε βήμα ανακαλύπτεις και μια πτυχή που την αγνοούσες μέχρι χθες, κάθε σκαλοπάτι είναι και μια κατάσταση της ενεργού διανοίας αυτή την φορά και όχι των «ιών» που καταδυναστεύουν την διάνοια και αυτά που προκαλεί.

Ο Δρόμος είναι μια πορεία, άλλοτε ευχάριστη και άλλοτε δυσχερής, πάντοτε όμως αληθής και η αλήθεια είναι η μόνη θεραπεία σε αυτή την ζωή, που πάντοτε διαρκεί και ποτέ δεν θα σε προδώσει, αρκεί να μάθεις πώς να είσαι, να αισθάνεσαι και να φέρεσαι εσύ, ως αληθής.

Πολλοί μιλάνε για την αλήθεια, δεν την υπερασπίζεται όμως κανείς, όχι γιατί δεν θέλει, γιατί δεν ξέρει πώς να το κάνει, δεν γνωρίζει δηλαδή πώς να είναι ο ίδιος αληθής.

Για την επιμέλεια
Παναγιώτης Αναστασάκος
Εταιρεία Γνώσης ΛΟΓΟΣ
1 Ιουλίου 2016

 

Οι ιδέες προέρχονται από τα Βιβλία-Διαύλους και τις Συλλογές που έχει συγγράψει
η Βιργινία Φατσή και έχει εκδώσει η Εταιρεία Γνώσης ΛΟΓΟΣ.